Buzz-peliohjain opetuskäytössä

Ehkä eräs erikoisimpia ratkaisujani vuosien varrella on ollut valjastaa Buzz-tietovisailusta tutut buzzerit uusiokäyttöön luokkatilassa.

Uudet sähköiset oppimateriaalit sitoivat opettajia liiaksi hiiren taakse, mutta toisaalta oikeisiin toimintoihin tähtäily hiiriosoittimella luokan perältä ei ollut luontevaa sekään. Lisähaasteen asetti vielä nihkeä IT-tuki, joka vuorosoitoin suvaitsi tai jätti suvaitsematta kolmannen osapuolen ajuriviritykset. Buzzerit olivat suoraan toimivina langattomina yksinkertaisina peliohjaimina täydellinen ratkaisu ongelmaan.

Kukin viidestä napista siirtää hiiren osoittimen määrättyyn paikkaan ruudulla ja suorittaa klikkauksen. Sopivasti määrättynä nämä sijainnit osuvat esimerkiksi verkko-oppimateriaalin ”näytä seuraava ratkaisu”-, ”seuraava tehtävä”- ja ”edellinen tehtävä”-painikkeisiin. Sijainnit on mahdollista tallentaa luokkahuone- ja oppikirjakohtaisesti eri profiileihin. Luonnollinen edellytys on, että klikattavat painikkeet sijaitsevat oppimateriaalissa sivu sivulta samalla paikalla ruutua.

Käyttöä varten laadittu ohjelma, Töksötin, on vapaasti ladattavissa osoitteesta http://vilikki.kapsi.fi/sivari/toksotin/. Sivulta löytyy myös tarkemmat ohjeet käyttöönottoon ja tarvittaessa voin auttaa siinä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.